Re: SILY OPORU

> Niektorzy twierdza, ze sila hamowania nie zalezy od masy pojazdu. Np tu:

> F = f*g*m

To jakiś dowcip? Jest wzór na siłę, w nim masa „m” i niby nie zależy ta siła od masy? To po co jest we wzorze?

> Umie ktos podac wzory i to po liczyc ?

Ja ogólnie wszystko umiem, ale jestem leniwy. W skrócie to chodzi o to, że im cięższy samochód, tym potrzebna jest większa siła hamowania by go skutecznie wyhamować. Ale im cięższy samochód, tym większą siłę tarcia generuje, bo im się bardziej naciska, tym większy opór przy tarciu. Wychodzi więc na to, że droga hamowania przy zablokowanych kołach nie zależy od masy, bo mimo że wraz z masą rośnie potrzebna siła do zahamowania, to w raz z masą rośnie również proporcjonalnie siła hamująca i w teorii wychodzi to po równo i droga hamowania nie zależy od masy. Ale to tylko w teorii, bo w praktyce dochodzi multum innych rzeczy i zazwyczaj lżejszym pojazdom jest łatwiej zahamować.